Langkau ke kandungan utama

New Zealand Travel ~Part 4 (Dunedin, Moeraki Boulders, Christchurch)

Day 3

Dunedin adalah Bandar ketiga kami. Perjalanan dari Queenstown ke Dunedin mengambil masa lebih kurang 5jam. Memang dari Johor ke Kuala Lumpur la lebih kurang..  Bagi pelajar yang melanjutkan pelajaran ke New Zealand, Bandar Dunedin ini tidak asing bagi mereka.. Disinilah University of Otago ditempatkan. Kami sempat mengambil gambar di University tersebut (yela, xdapat nak sambung balajar ke sane, hahaha).

University of Otago

Kat sini, Bandarnye lebih developed berbanding di Queenstown dan Christchurch. Banyak tempat2 shopping, art gallery, garden2, dan macam2 lagi.

Nie kat center of Dunedin of Town... mcm2 ade kat sini, inoformation center pon ade...

Nie Pejabat Surat Khabar diorang.. cam Berita harian tue sume la.. haha

Cantik kan.. kat tengah2 bandar tue...

Selfie sikit.. wekkk

Seawal 8pagi, kami meninggalkan  Leigh Valley Touring Park untuk pergi ke Tunnel Beach. Tunnel beach ini tidak asing lagi bagi pengunjung2 yang datang ke New Zealand.  Jaraknye lebih kurang 10km daripada tempat penginapan kami. Pemandangan di Tunnel beach sangat cantik. Disini, korang boleh tengok bagaimana proses semula jadi penghakisan tebing-tebing pantai dihakis ombak2 lautan. Sangat cantik. Tapi, tempat ini sangat tidak sesuai bagi pengunjung yang mempunyai masalah kesihatan kerana track untuk turun ke tunnel beach tue sangat jauh. Kalau penat, tengok dari jauh je la bro..

Tue la Tunnel Beach... Mane ade jumpe kat Malaysia.. haha

Panoramic View of Tunnel Beach

Nak Jugak bunge2.. haha

Rare dah bende nie kat Malaysia.. haha

Lepas tu, kami pon pergi ke Dunedin Botanic Garden yang terletak tidak jauh daric enter of town. Hanya 15minit dari Tunnel beach. Disini, terdapat banyak bunga2 yang ditanam dari pelbagai sudut pelusuk. Mostly kat sini banyak bunga Rhododendron Dell. Cantik sangat wei, pokok beso dan banyak bunge. Pokok2 dari afrika pon ade.. tapi mls nak pusing, sebab beso sgt garden nie.

Sape tue... haha

Rhododendron Dell Putih...

Selfie cikit.. haha

Canteknye taman...

Rhododendron Dell Pink pulak...

Lepas tue kami berjalan ke center of Dunedin Town. Disana, kami melawat beberapa Gift shop. Disini, harge baranag2 dan hadiah lagi murah daripada tempat lain.. Harge baju lebih kurang NZD10, tempat laen sume NZD 15. Sempat juga kami singgah di kedai rugby All Black yang berada di Octagon of Dunedin. Sempat la beli neck tie dan Bola rugby All black.. mahal dowh tapi memang teringin sgt, beli jela.. Klu korang teringin nak beli jersey Allblack, boleh la lupekan.. Harge jersey kat sini sume RM450 keatas.. haha..

Jangan Jeles okay... Kamate kamate...

Setelah selesai bershopping, kami pon pergi ke Dunedin Chinese Garden .. Hahaha, bunge lagi… Kat sini xbnyk bunge pon, die tunjuk camne chinese garden je sbnrnye.. nak msk NZD9 setiap orang.. dan disini ade kafe dan gift shop klu korang nak beli… kat sini diorang bagi cam telefon, dank orang boleh la dengar informasi through this fon. Bosan sebenarnye, tapi kalau korang dating nak amek2 gmbr, ok je.. Cantek jugak pemandangan kat sini..

Pintu masuk Chinese Garden...

Cantik kan...

Kolam dalam Chinese Garden...

Siap ade jambatan lagi..

Betape jap kat gunung...

Dah penat2 kami berjalan, kami pon singgah makan di Nando’s. Kat sini harge lebih kurang je dengan Malaysia (klu xconvet to MYR la, haha).. Bezenye, kat sini, korang kene order macam kat KFC tue.. Pekerja diorang ade 2je..
Kat Dunedin, korang kalau minat boleh join tour Cadbury factory berdekatan je dengan tempat yang sy mentioned diatas. Tapi malangnye, saya xsempat nak join tour tersebut kerana kesuntukan masa. Tour2 laen yang korang leh ikt kat Dunedin adalah larnach castle tour, penguin tour dan train experience. Larnach castle dan Penguin tour nie jauh skt, die berdekatan Otago Peninsula. 1/2 jam drive ke sane.

Cadbury tour nie range harge dari NZD5 ke 20... bergantung berape lame korang nak pusing2 lam nie..

Kami bertolak ke Christchurch lebih kurang pukul 5ptg. Perjalanan ke Christchurch mengambil masa 5jam. Dalam perjalanan, kami sempat singgah ke Moeraki Boulders dimana terdapat longgokan batu mineral besar di tepi pantai. Cam biase je, tapi rami yang dating.. haha.. Kami singgah juga di Oomaru, kononnye mahu melihat Penguin dari dekat. Tapi sayangnye, Penguin sume tido kot.. aduyai…

Batu2 ginie pon ramai orang tgk tau.. haha

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Short Trip to Mukah

Assalammualaikum.. Hello.. Ni Hao ma.. Pejam celik, pejam celik, sudah masuk 10 hari kite melalui tahun 2016. Semoga impian dan objektif pada 2015 semua tercapai. Alhamdulillah.. Hari ini,sudah masuk hari ke 23 hari kami bekerja di Hospital Kanowit. Alhamdulillah, walaupon di sini serba kekurangan dari pelbagai aspek, namun kami sangat menyukai tempat ini. Rakan sekerja yang sangat bekerjasama, pesakit – pesakit yang memahami pekerjaan kami, dan persekitaran yang tenang. Minggu ni, kami mengambil masa rehat weekend kami untuk menyertai road trip ke Mukah. Mukah ini merupakan salah sebuah daerah di Bahagian tengah Sarawak yang terletak lebih kurang 190km daripada Kanowit, 150km dari Sibu. Perjalan kami ke sana mengambil masa 2jam melalui jalan berturap. Kanowit ke Mukah Mukah, majoriti daripada penduduknya adalah Melanau dan melayu. My point of view, Mukah antara pekan yang boleh dikatakan membangun. Kebanyakan fasiliti di sini mencukupi. Orang tempatan kata, ini adalah tempat Me

10 Aktiviti - Aktiviti Menarik Di Krabi

Assalammulaikum para pembaca semua. Alhamdulillah akhirnya berpeluang untuk berkongsi dengan sahabat semua mengenai perjalanan kami ke Krabi baru – baru ini. Sebenarnya, perjalanan kami ke Krabi boleh dikatakan “sambil menyelam minum air” kerana saya dan isteri telah pergi ke Kuala Lumpur untuk menjalani peperiksaan kemasukkan master Opthalmology di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. Alang-alang sudah sampai ke Kuala Lumpur, kami melanjutkan percutian kami ke Krabi. Percutian kami mengambil masa enam hari (16/08- 21/08). Seperti percutian kami sebelum ini, tema kami lebih kepada ‘leisure’ dan ‘medium budget’. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di Krabi 1.        Island Hopping Krabi memang terkenal dengan kewujudan pulau – pulau yang indah. Antaranya Koh Lanta, Phi Phi Island, Poda Island, Chicken Island dan macam – macam lagi. Trip ke pulau- pulau tersebut boleh ditempah sebelum atau semasa di Krabi. Sahabat semua boleh mendapatkan pakej tersebut semasa di

Kota kinabalu and Kundasang Trip

Assalammualaikum semua.. Alhamdulillah diberi masa untuk update blog ini setelah sebulan dibiarkan. Almaklum, sebulan ni straight oncall pada hujung minggu. Nasib baik oncall ditemani isteri tercinta, kurang sikit resah, gelisah, dan beban kerja. Thank you sayang, muahh.. Kali ni, saya nak berkongsi dengan sahabat – sahabat semua pengalaman kami bercuti ke Kota Kinabalu baru – baru ini. Walaupun banyak aral melintang, banjir die Serian/Kuching, tiket flight cancel, dan isteri cantik sakit keyika percutian, Alhamdulillah kami dapat menikmati percutian dengan gembira dan selamat pergi dan pulang dengan selamat. Kami memulakan percutian kami dengan menaiki AirAsia dari Kuching International Airport. Sebenarnya, plan kami ingin menaiki Rayani Air, saja mahu berubah angin. Tetapi apakan daya, flight kami telah cancel 2 hari sebelum tarikh percutian kami. Nasib baik dalam masa yang singkat , kami dapat membeli tiket promo AA, lebih kurang RM290/2person. Kami sampai ke Kota Kinabalu lebih