Langkau ke kandungan utama

New Zealand Travel ~ Part 3 (Mount Cook, Lake Pukaki, Lake Wanaka, Queenstown)

Day2

Kami bertolak dari Glentanner Park pada pukul 6pagi. Xmandi sume, terus gerak. Bukan sebab ape, kat situ, ramai sgt orang. So, kami pilih untuk mandi di Mount cook public shower. Public shower diorang kene byr NZD2 kalau nak air panas untuk 5minit. Ada tips sikit, korang pegi public shower sebelah kiri, masuk NZD2, boleh pakai unlimited air panas.. Hahaha, jangan bg tau orang laen ye.. wekkk . Kat Sini pemandangan sangat la indah. Xyah nak citer panjang, tengok gambar2 di bawah. Kami terlepas nak pegi Hooker Valley sebab masa yang pendek. (Gambar)

Nie jalan one way. So, korang kene tgk betul2 ye signboard...

SubhanaAllah...

Nmpk tue Mount Cook... cantek kan...

Kaki gunung masak.. hahaha

OTW ke Kea Point.. Jalan kaki je sini... Prjlnn lam 1hour pegi dan balik...

Jungle Trekking... hahaha
Penat mak oiii

Cantek betol la pemandangan...

Siap amek gambar selfie dengan baju scrub kitorang lagi... ko ade.. wekkk

Dalam perjalanan ke Queenstown, kami melalui Lake Pukaki yang besar dan panjang.. Pada waktu malam, pemandangan tidak seberapa kerana tiada lampu2 disekeliling. Pada waktu pagi, pemandangannye sgt cantik walaupon kitorang hamye berenti di tepi jalan. Die ade tempat untuk berenti, Peter's lookout.

Lake Pukaki..

Nak jugak selfie gune cermin kete...

Panaromaic view of Lake Pukaki,....

Sebelum sampai di Queenstown, kami sempat singgah di Lake Wanaka. Dimana terletaknye Wanaka Lonely tree dan puzzling world park. pekan disini seperti pekan fisherman yang sgt cantik,.Kami singgah disni lebih kurang 1jam sahaja. Pusing pekan2 yang sgt chill dan cantik.. Kat sini juga ada tempat untuk skydiving, tapi mahal sgt la..

Kat bandar pon nak amek gmbr bunge... Lavendar guys..

Lake Wanaka

Tue die Lagendary tree - Wanaka Lonely tree..

No more lonely.. Lovely tree guys..

Next Destination kami pergi ke Queenstown. Disana boleh dikatakan syurga bagi sukan2 lasak nie. Mountain bike, Luge, Skydiving danmacam2 la.Tapi ke sana untuk msk Queenstown gondola dan main luge. Best giler kot maen tue. Tempat nie berhadapan dengan Kiwi Birdlife park. Kitorang xsempat nk pusing2 Queenstown sebab masa yang amat singkat. Tapi Bandarnye sangat la padat dan penuh kereta. Terbalik daripada kat Chrsitchurch. Kat sini sangat banyak gift shop yang boleh korang kunjungi sebenarnye.  (Gambar) Kat Queenstown, korang boleh tgk Lake Wakatipu yang tidak kurang canteknye cam lake2 laen.. View die sgt cantik dari gondola..

Tengah naek gondola.. xyah tunggu lame, sini gondola die naek laju.. wooo

Lake Wakatipu dari gondola view...

Tuela Track Skyline luge...

Lake Wakatipu...

Kiwi Birdlife park... gmbr luo je, xsmpt nak gi..

Bandar Queenstown...

Korang kene naek bende nie pulak kalau nak maen luge...

Nie la luge... best wooo, laju giler...

Track die pon beso... korang leh maen bnyk kli bende nie..

Lepas dah puas maen Luge dan naek gondola kami pon sesat kejap ke Glenorchy. Dimana antara tempat2 pengambaran Lord of The Ring. Tempatnye memang cantik. (Gambar). Glenorchy nie jalan die bahaye skt, ade jln one way tapi kat lereng2 bukit..So korang kene jage2 ye bile drive...
 Glenorchy... bnyk pulau2 kat sini..

Pemandangan indah Glenorchy... berenti tepi jalan je nie.. haha

SubhanaAllah, pemandangan indah Glenorchy...

Bajet Profesional photographer... haha

Ngantok.. Singgah jap tpi jalan ilangkn ngantok...

Kami bertolak ke Dunedin pada pukul 630pm (waktu NZ). Perjalanan mengambil masa 5jam kesana dowh, mcm pegi Kuala lumpur dari Johor. Tapi rase xpenat pon, sebab pemandangan sangat cantik. Kami book penempatan kat Leigh Valley Touring Park yang berada 5minit dari center of town. Kat sini korang kene book dulu, so, just ikt instruction je mane bilik korang. Kat sini, ade menyediakn powered site tuk caravan, cabin dan macam2 public facilities.

Next post, kitorang akan citer perjalanan di Dunedin.. New Zealand ~ Part 4 (Dunedin, Tunnel Beach, Moeraki Boulders)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Short Trip to Mukah

Assalammualaikum.. Hello.. Ni Hao ma.. Pejam celik, pejam celik, sudah masuk 10 hari kite melalui tahun 2016. Semoga impian dan objektif pada 2015 semua tercapai. Alhamdulillah.. Hari ini,sudah masuk hari ke 23 hari kami bekerja di Hospital Kanowit. Alhamdulillah, walaupon di sini serba kekurangan dari pelbagai aspek, namun kami sangat menyukai tempat ini. Rakan sekerja yang sangat bekerjasama, pesakit – pesakit yang memahami pekerjaan kami, dan persekitaran yang tenang. Minggu ni, kami mengambil masa rehat weekend kami untuk menyertai road trip ke Mukah. Mukah ini merupakan salah sebuah daerah di Bahagian tengah Sarawak yang terletak lebih kurang 190km daripada Kanowit, 150km dari Sibu. Perjalan kami ke sana mengambil masa 2jam melalui jalan berturap. Kanowit ke Mukah Mukah, majoriti daripada penduduknya adalah Melanau dan melayu. My point of view, Mukah antara pekan yang boleh dikatakan membangun. Kebanyakan fasiliti di sini mencukupi. Orang tempatan kata, ini adalah tempat Me

10 Aktiviti - Aktiviti Menarik Di Krabi

Assalammulaikum para pembaca semua. Alhamdulillah akhirnya berpeluang untuk berkongsi dengan sahabat semua mengenai perjalanan kami ke Krabi baru – baru ini. Sebenarnya, perjalanan kami ke Krabi boleh dikatakan “sambil menyelam minum air” kerana saya dan isteri telah pergi ke Kuala Lumpur untuk menjalani peperiksaan kemasukkan master Opthalmology di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. Alang-alang sudah sampai ke Kuala Lumpur, kami melanjutkan percutian kami ke Krabi. Percutian kami mengambil masa enam hari (16/08- 21/08). Seperti percutian kami sebelum ini, tema kami lebih kepada ‘leisure’ dan ‘medium budget’. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di Krabi 1.        Island Hopping Krabi memang terkenal dengan kewujudan pulau – pulau yang indah. Antaranya Koh Lanta, Phi Phi Island, Poda Island, Chicken Island dan macam – macam lagi. Trip ke pulau- pulau tersebut boleh ditempah sebelum atau semasa di Krabi. Sahabat semua boleh mendapatkan pakej tersebut semasa di

Kota kinabalu and Kundasang Trip

Assalammualaikum semua.. Alhamdulillah diberi masa untuk update blog ini setelah sebulan dibiarkan. Almaklum, sebulan ni straight oncall pada hujung minggu. Nasib baik oncall ditemani isteri tercinta, kurang sikit resah, gelisah, dan beban kerja. Thank you sayang, muahh.. Kali ni, saya nak berkongsi dengan sahabat – sahabat semua pengalaman kami bercuti ke Kota Kinabalu baru – baru ini. Walaupun banyak aral melintang, banjir die Serian/Kuching, tiket flight cancel, dan isteri cantik sakit keyika percutian, Alhamdulillah kami dapat menikmati percutian dengan gembira dan selamat pergi dan pulang dengan selamat. Kami memulakan percutian kami dengan menaiki AirAsia dari Kuching International Airport. Sebenarnya, plan kami ingin menaiki Rayani Air, saja mahu berubah angin. Tetapi apakan daya, flight kami telah cancel 2 hari sebelum tarikh percutian kami. Nasib baik dalam masa yang singkat , kami dapat membeli tiket promo AA, lebih kurang RM290/2person. Kami sampai ke Kota Kinabalu lebih